قدس آنلاین/ندا فرشباف: تبریز ۲۰۱۸، آخرین و مهم ترنی عنوان جهانی که آبان ماه سال گذشته برای تبریز کسب شد تا بار دیگر تلنگری باشد برای همه ما که تبریز این ظرفیت را دارد و می تواند شهرت جهانی کسب کند و این جذابیت را دارد تا درصد قابل توجهی از گردشگران میلیاردی جهان را به خود جذب کند و به مدت یک سال در مرکز توجه ها به ویژه در بین کشورهای اسلامی قرار گیرد.

  بار دیگر تبریز برای گردشگری جهان اسلام

رقبای تبریز، شهرهای تالینگ در مالزی، پالقا و سیلد در بنگلادش، ماردین در ترکیه و مدینه در عربستان بودند که نمایندگان 57 کشور عضو، تبریز به خاطر قابلیت هایی که داشت، انتخاب کردند.

 

*بهانه‌ای برای جلب‌ توجه جهانیان به تبریز

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری  در آخرین سفر خود به تبریز همزمان با نوروز امسال، گفت: با توجه به اهمیت تبریز ۲۰۱۸ در گردشگری کشور، تشکیل یک ستاد کشوری برای بررسی و پیگیری برنامه‌های شهر تبریز برای استقبال از تبریز ۲۰۱۸ ضروری است.

مسعود سلطانی فر ادامه داد: این ستاد باید هرچه سریع‌تر تشکیل شود و جلسات ستاد می‌تواند به‌صورت فصلی در تهران برگزار شود و در این صورت می‌توانیم از ظرفیت نهادهای کشوری برای میزبانی شایسته تبریز در سال 2018 به عنوان شهر نمونه گردشگری کشورهای اسلامی  بهره‌مند شویم.

وی افزود: سال 2018 برای تبریز نباید هدف نهایی باشد، بلکه باید از این فرصت در راستای جلب‌توجه جهانیان به این سمت بهره‌مند شویم و ازاین‌پس تبریز باید در سطح یک جهان شهر مطرح شود.

 

*ساخت هتل و مراکز تفریحی بدون هزینه عوارض و پروانه

شهردار تبریز، با اشاره به انتخاب تبریز به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی در سال۲۰۱۸، گفت: در زمان  باقی‌مانده تا این موعد، باید عمده برنامه‌ها در خدمت تقویت زیرساخت‌های گردشگری باشد.

صادق نجفی افزود: تعیین مشوق‌های لازم برای توسعه زیرساخت‌های گردشگری مد نظر شهرداری است، در این راستا، همه ساخت‌و سازها، به شرطی که  تا سال ۲۰۱۸ در خدمت اهداف توسعه گردشگری باشند، معاف از هزینه‌های پروانه و عوارض خواهند بود و با هماهنگی‌های صورت گرفته تغییر کاربری به مراکز اقامتی، در صورتی که تا موعد ۲۰۱۸ به نتیجه لازم برسد، رایگان خواهد بود.

 

*راه‌های جذب گردشگر

بیتا باقری عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی از صنعت گردشگری به عنوان یکی از شاخص های توسعه حال حاضر کشور یاد کرد و احیای برخی تک نماهای تاریخی چون مسجد کبود، اطراف ارگ علیشاه و میدان صاحب الامر و فراهم کردن فضاهای باز و ارایه خدماتی در کنار این اماکن را یکی از راه های جذب گردشگر برشمرد و گفت: متأسفانه تا کنون بنا به دلایل گوناگون توجه چندانی به آن‌ها نشده و اکثر این بناها در اثر بی توجهی و گذشت زمان به ورطه فراموشی و نابودی سپرده شده اند.

این دکترای شهرسازی افزود: در کشورهای توسعه یافته سعی می کنند نما و بدنه بنا را به صورت سنتی احیا و با کاربری های مورد نیاز گردشگران حفظ کنند، اما در کشور ما و تبریز با وجود دارا بودن بناهای قدیمی و ظرفیت های ارزشمند در خیابان های امام، تربیت، فردوسی،  ششگلان و... که قابل حفظ و احیا هستند، آن طور که باید به این مقوله پرداخته نمی شود.

همچنین «قونقا»، عنصر با هویت شهر تبریز بوده و با احیای مسیر قونقا که چندان هم هزینه بر و زمانبر نیست، می توان از ورود هرگونه وسیله نقلیه با سوخت های فسیلی به داخل بافت جلوگیری و فضای سنتی این محدوده را احیا کرد.

به عقیده وی، بافت فرسوده هم می تواند با اندک تأمل در نحوه مواجهه با آن، ظرفیت بسیار خوبی برای جذب گردشگر داشته باشد، زیرا بیشتر گردشگران خارجی به دلیل کم بودن و حتی نداشتن چنین فضاهایی در کشور خود اقدام به مسافرت و بازدید از بافت های فرسوده شهرهایی چون تبریز می کنند.

 

*وضعیت فعلی مناسب نیست

عضو شورای کلانشهر تبریز گفت: وضعیت فعلی شهر تبریز مناسب استقبال از توریست های سال 2018 نیست و باید ساخت زیرساخت هایی از جمله هتل ها و بهبود مکان های تاریخی و فرهنگی را آغاز کنیم.

جعفر مدبر با بیان اینکه انتخاب تبریز به عنوان شهر نمونه گردشگری فرصتی برای بهبود وضعیت زیرساخت ها به شمار می رود، ادامه داد: کمبود پارکینگ جزو مشکلات اساسی شهر به شمار می رود.

وی طرح اتوبوس های ویژه توریست را یکی از اقدام های مهم قلمداد کرد و گفت: در کشورهای توسعه یافته شاهد هستیم که در بخش های مرکزی شهر اتوبوس هایی ویژه توریست ها در نظر گرفته شده که این اقدام باری بزرگ از دوش ترافیک شهر برمی دارد.

وی کمبود هتل در تبریز را به عنوان یکی از مشکلات سال 2018 عنوان کرد و متذکر شد: در بحث احداث هتل ها عوارض را رایگان کرده ایم و شهرداری نیز آماده مشارکت است.

وی تأکید کرد: باید برای آماده شدن به استقبال از توریست ها از مرحله شعار خارج شده و سعی کنیم به مرحله عملیاتی شدن برویم  زیرا فقط دو سال به سال 2018 باقی مانده است.

شایان ذکر است: با توجه به انتخاب تبریز به عنوان پایتخت گردشگری شهرهای اسلامی در سال 2018 اجلاس وزرای گردشگری نیز همزمان با 8 و 9 شهریور ماه در تبریز برگزار می شود.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی آذربایجان شرقی در این باره  اظهار داشت: در مجموع ۲۰ رویداد، جشنواره و مراسم گوناگون در تابستان برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.